wellcome every body

..........................
I'm glad as you are browsing my blog
thank you
I hope to visit my blog again and again (^_^)
....................................................................
سعيد جدا بوجود حضراتكم وقراءتكم لمدونتي البسيطة
جزاكم الله خيرا
وخلونا نتشرف بيكم كتير
..........................

Monday, February 23, 2009

عارفين !! ... إحساس تحححححفة والله

بسم الله الرحمن الرحيم
سلام عليكم
شباب عاملين إيه ؟ ... وحشني التدوين أوي والقراء والتعليقات والمدونات اللي متعود أقرأها على طول
إعذروني شغل بقى
طبعا حعد فترة كدة كل تدويناتي حتبقى على الفترة اللي فاتت
لأن الفترة اللي فاتت كانت فترة فعلا عجيبة
مليانة مواقف ... جميلة ... صعبة ... متعبة
ناس تقدرك ... وناس تدوس على كرامتك دوس ... وللأسف من أحب الناس ليا
أطفال تضحكلك تنسيك كل حاجة
شغل صعب جدا وخبرة تستحق
إحساس بمسؤلية
إمتحانات صعبة جدا ... ومذاكرة لأول مرة
كورسات
حياة كاملة بتتغير بسرعة كبيرة
قرارات كتير بتتاخد
قلب بيتهان
سبحان الله
ما علينا بقى
أنا النهاردة جي أحكي على رحلة
هي رحلة للأطفال
في اسكندرية
بتبدأ بمكتبة اسكندرية وبعدين قلعة قايتباي الأحياء المائية المتحف الروماني وفي الآخر النزهة .. كورة بقى ومسابقات وبعد كدة يلا يالا انت وهو كل واحد على بيته مش عايز أشوف حد هنا
طبعا أنا طلعت الرحلات دي وأنا صغير
وعارف إني زي ما بروح زي ما باجي للأسف
فضلت أفكر يوميها بالليل
عايز أخلي الرحلة مفيهاش روتين
عايز أموت العيال لعب بس لازم يطلعوا مستفيدين بحاجة
على الأقل المجموعة اللي معايا
الحمد لله ربنا ألهمني بفكرة ما
أخدت ورق من البرينتر
وأعدت أدور على الأقلام بتاع نص ساعة
الحمد لله لقيت قلم واحد
( أصل الأقلام بتخلص من عندنا بسرعة عشان المذاكرة تاك تاك تاك مفيش رحمة )
ههههههههههههه
المهم
رحت وأول ما وصلنا لأول مكان
جمعت المجموعة اللي الجمعية مكلفاني بمصاحبتها :D
وقولتلهم بصوا كل واحد ياخد ورقة وأنا معايا قلم اللي يحتاجه يقولي
وأحسن حيكتبلي اتعلم إيه من الرحلة ليه خمسة جني القهراوية بيقولوها ( جنيه )
ما علينا
وقولتلهم مش عايزكم تكتبولي التاريخ
أنا عايز حسيتوا بإيه ... حاجة علقت في دماغك .. موقف ملهوش دعوة بالرحلة .. حاجة عجبتكم كدة يعني والجايزة مش لأكتر واحد يكتب الجايزة للي يكتب بصدق وبفهم وبإحساس
ونظرات الحماس ملت عيونهم
تحفة أوي الإحساس ده
لالا بصوا دي
واحد سمعنا قالي أستاذ ممكن أدخل في المسابقة دي
قولتلوا طبعا اتفضل ورقة ووريني نفسك
قالي أنا حاخد الخمسة جني
عشان مطولش عليكم
هو فعلا أخد الخمسة جني
اسمحولي أجيبلكم مقتبسات من اللي كتبه
وعندما رأيت الآثار جميعها ناوبني شعور الاستفهام كيف مضت جميع هذه القرون ومازالت الآثار محتفظة بجمالها وألوانها فعرفت أن الإجابة هي إجابة واحدة وليس لها ثاني وهي " الاجتهاد في العمل "
وعندما قالت المرشدة أن هذه الآثار مستخرجة من الماء ناوبني ثانية شعور الاستفهام كيف استخرجت ؟! وعلمت بعدها أنه لولا العلم والمذاكرة لما توصل الإنسان والبشر إلى الكاميرا التي تصور في الماء والآلات التي تحمل الآثار من الماء إلى البر فنتعلم من هذا أن المذاكرة من أهم الأشياء
بصوا .. دي أجمد بقى
وعندما دخلت أصلي فوجئت وذهلت بمنظر لم أشد له مثيل من قبل فإذا به مطر شديد الغزارة وفي نفس الوقت شمس شديدة السطوع فعلمت ساعتها أنا الله يقدر على كل شيء فتيخل أنه بنفس القوة والقدرة خلق الجنة بجمالها وبنفس القوة أيضا خلق النار بشقائها فقرر أنت بنفسك ماذا تريد طبعا تريد الجنة فيجب أن تتعبد وتطيع بصدق لكي تصل إليها
على فكرة هو كاتب صفحتين ونص
بسم الله ما شاء الله
طيعا مش هو بس اللي كتب في واحد كمان كتب بس الورق اتبل منه ورماه لأن الدنيا شتت علينا
وواحد تاني كتب معايا ورقة بس مكسل أكتبها كتب بتاع سطرين كدة
شايفين الكسل
ههههههههههههه
بجد إحساس تحفة
وطول الرحلة شايفهم بيتأملوا
وبيحاولوا مياخدوش المواقف بالطريقة النمطية عشان ينافسوا بعض
طب عارفين في واحد فرحت بيه أوي أوي
جه قالي أستاذ أنا مستفدتش حاجة كلها حاجات فراعنة وناس مش بتعبد ربنا
حبة أحاسيس كدة تحفة أوي
حماس الولاد
منافسة
واحد يكتب بس ميقدرش يكمل
واحد الورقة تتقطع منه بس ميبقاش زعلان ويكمل الرحلة ومبسوط
وواحد صريح أوي
طبعا أنا محترم جدا جدا جدا ان في أطفال فيهم معندهمش مهارة الكتابة أو التعبير عن المشاعر زي ما هما عايزين
ودي حاجة أنا احترمتها
ويكفيني أوي أوي
إن في واحد فيهم على الأقل حس انه عنده موهبة التعبير عن شعوره بلباقة
وأنا بنصح حبيبي طبعا لو قرأ التدوينة دي انه يعمل كراسة وعلى الأقل كل يوم يكتب ولو موقف واحد
حينمي موهبته
حيحيي العبادة اللي معظم الناس ناسياها وهي التأمل
وحاجات كتير على مستواه الشخصي وفكره حيعلا
وفي آخر التدوينة طبعا عايز أوصيكم بشيء مهم
لو حد عنده إخوات صغيرين أو ربنا رزقه بأطفال في البيت
يتناقش معاهم في كل حاجة ويستوعبهم وميغضبش لما يعملوا حاجة غلط ويعودهم على الصراحة عشان لما يكبروا ميكدبوش
واوعوا حد يمد إيده على طفل عشان أنا بموت في حاجة اسمها أطفال
والطفل اللي يتصل بيا يقولي أخويا ضربني ولا حاجة
مبقاش عبادة لو معملتش كذا كذا
يلا يا جماعة
سلام عليكم

35 comments:

KIMOOOZ said...

كعهدى بيك مبدع دوما

و الواد ده لو سيبته كده بعد ما اكتشفته هيبقى حرام عليك و حتسأل عنه يوم القيامه

فمتفتكرش الموضوع انك اكتشفته و خلاص
يا فرحتى
يعنى لما تكتشفه و تسيبه لغيه ما موهبته تموت و يبقى زيه زينا يبقى عملنا ايه و لا حاجه

انا مش هقول انى كنت زيه و انا صغير لأنى مش بحب الكتابه اصلا

لكن فعلا انا متأكد انى لو كنت اتربيت تربيه غير اللى اتربيتها او كان حد بس اخد باله منى و شجعنى تشجيع بسيط كنت هبقى حاجه تانيه خالص

كان بس المدرسين يقولولى انته يبنى كويس و هتبقى حاجه كويه ما شاء الله عليك
طب و بعدين و لا حاجه

كله يقولى الكلمه ديه و يكفى على الخبر ماجور


هو انا بكتب بوست و لا تعليق
ما علينا اكيد انت عرفت انا عايز اقول ايه

سلام يا واحشنى

Special Designer said...

Kimoooooooooooz

ربنا يكرمك لقد اخجلت تواضعي يارجل

ادعيلي يا كيمو أعرف أعمل معاه حاجة
بس أنا بوجه هو عايز ينفذ أهلا وسهلا
مش عايز فده اختياره وأنا لازم أحترمه 100%

أنا شخصيا عمري ما عملت حاجة إلا لما حسيت إني أنا اللي عايز أعملها
أي حاجة كنت كنت بحس انها مفروضة عليا أو حد بيعد يزن على دماغي عشان أعملها

كنت بحس بحاجتين
أولا ببقى من جوايا مش عايز أعملها ولو عملتها بتبقى عادي

ثانيا مش عارف قيمتها وفايدتها حتى لو الفايدة اتقالتلي ببقى مش حاسسها

أنا شايف يا كيمو ان كل واحد مسؤول عن اختياراته كل واحد هو اللي بيختار حياته

وربنا يوفقنا كلنا يارب
عايزك تضربلنا حمودة بقى وتاخد أجازة

Special Designer

امل الاسلام said...

ايوووووووووووووه
مش انتو بتقولا كده عندكواهههههه
لا بجد مووضوع جميييل اوى
وجميل اوى انك بتحب الاطفال لكن لما يكبروا عينك ماتشوف الا النور
ربنا يكرمكم ياارب

اقصوصه said...

تدوينتك جدا ممتعه

واسلوبك مشوق وبسيط

استمتعت بمروري من هنا :)

Miss A said...

السلام عليكم


الموضوع جميل جدا

ونصايحك مهمه


ربنا يوفقك يارب

ويخلي تشجيعك ليهم
في ميزان حسناتك

في امان الله

Abdallah Hosni said...

ماشاء الله مجهود راااائع

ايووووووووووووه على رأي امل

:):)

ع الهامش كدة: مدونة هايلة وديزين راقي بجد وسلملي على عمر ((المبرمبج)) :)

سلمى said...

فى اوقات بتمر علينا حجات بتكون اجمل لحظات فى حياتنا بلنسبه لزياره حضرتك لمودونتى
انا فعلا اللى كاتبه الخاطره دى انا كتبتها بعد يوم الحب لان لفت نظرى اوى الهدايه اللى كل واحد شيلها بصراحه عجبنى المنظر اوى واتمنيت حد يجبلى حاجه بس بعد كده عرفت ان مش هو ده الحب عمر ما كان الحب هديه وكلام حضرتك ح خده على محمل الجد لان حضرتك بتقول كلامك عن خبره وانا كلامى عن احساس تقبل مرورى

Special Designer said...

أمل الاسلام

هههههههههه
فعلا لما يكبروا عينك ماتشوف إلا النور

بس أعمل إيه بحبهم برضه
زيارتك الأولى في انتظار زيارتك القادمة
شكرا على المرور الطيب
Special Designer

Special Designer said...

أقصوصة

ربنا يكرمك يا رب
كل التدوينة دي وكلامي مختصر
هههههههههه
ربنا يكرمك
Special Designer

Special Designer said...

MISS A
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اللهم آمين
يارب يجعله في ميزان حسناتي
يارب يثبتنا جميعا

شكرا على التعليق
ربنا يحفظك
Special Designer

Special Designer said...

.ılı. 3AbdAllah.ılı.

ههههههههههههه
اسكندراني بقى يا ريس

ههههههههههههه
وربنا يكرمك

يعني الديزاين مش أوي كدة
ده من زوق حضرتك بس
ياريت تنورني كتير
( ده يعني لو الديزاين فعلا عاجبك )
ههههههه
لا بجد ياريت تنورني على طول

Special Designer

Special Designer said...

سلمى

خاطرتك جميلة فعلا

بس على فكرة يا سلمى
الهدايا برضه بتدل على الحب
تهادوا تحابوا
بس مش ده المقياس برضه
لأن الحب مزيج من حاجات كتير أوي أوي

مرورك أسعدني على فكرة
Special Designer

د.توكل مسعود said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...وبعد

فبرجاء التنبيه... والتنويه....على الزائرين الكرام الذين يكتبون التعليقات القيمة..أنهم عند مخاطبة الإناث يكتبون:
شكرا "لكى"
"دمتى" بخير
"جزاكى" الله خيرا

والصحيح أنها تكتب بغير"ياء".
ويفرق بين خطاب الإناث وخطاب الذكور بالحركات،

فتوضع الفتحة على نهاية الكلمة عند مخاطبة الذكور فنقول: "لكَ"، "دمتَ"، "جزاكَ"
اضغط }ض{SHIFT+
وتوضع الكسرة على نهاية الكلمة عند مخاطبة الإناث فنقول: "لكِ"، "دمتِ"، "جزاكِ"
اضغط } ش{SHIFT+

هذا من باب حب اللغة العربية والغيرة عليها...
"واللى مش بيغير.. يبقى مش بيحب"
مع الاعتذار للفصحى

وتقبلوا شكرى وتحياتى

Special Designer said...

د/ توكل مسعود

شكرا على هذا التنبيه
أسعدني مرور حضرتك

أنا قرأت نفس التعليق قبل كدة متهيألي
جزاك الله خيرا

ياريت متبقاش آخر مرة
Special Designer

ابراهيم said...

اخي اشكرك علي زيارتك لمدونتي انا سعيد بذلك وساكون اكثر سعادة ان صرنا اصدقاء
واحي فيك طريقة سردك السلسة للأحداث

Special Designer said...

إبراهيم
-------

ربنا يكرمك يارب
جزاك الله خيرا

أنا اللي أكون أسعد ياريس لما نصير صحاب

واعتبرني يا عم صابك من دلوقتي
ربنا يحفظك
Special Designer

mohamed ghalia said...

أنا كنت قريب فى اسكندرية
وتقريبا روحت نفس الأماكن ما عدا المتحف الرومنى هو فين صحيح؟

امل الاسلام said...

اييييه مافيش مواضيع جديده ولا ايه
عايزين نشوف جديد
ولو حتى العنوان بس
ههههه

Special Designer said...

mohamed ghalia

أهلا أهلا
شكرا على مرورك الجميل

تقريبا المتحف الروماني في شارع فؤاد
أدام مدرسة المرؤسية تقرييييييييييبا
والللللللللله أعلم

نورت يا ريس
Special Designer

Special Designer said...

أمل الإسلام

هو أي حاجة جديدة وخلاص ؟
هههههههههههه

بإذن الله قريب
بس إدعيلي الله يكرمك

Special Designer

أختكم فى الله said...

جزاك الله خيرا اخى الكريم على الموضوع الجميل ده

وكل سنة وحضرتك طيب

ومنتظرين جديدك ..

ღϠ₡ღأمير الهدوءღϠ₡ღ said...

^_^

فعلا
إحساس رائع
وحسيته أكتر
لما كنت في قافلة
والاطفال اللي في القريه
كانوا بيجوا يكلموني ويلعبوا معايا

فعلا اجمل ذكريات هي مع الأطفال
^_^

تحياتي
ومدونتك رااااااااااااااااااااائعه

Special Designer said...

أختكم في الله

وحضرتك طيبة
جزاك الله خير على المرور الطيب
وبإذن الله في جديد على طول
وأتشرف بوجود حضرتك في أي وقت

SPECIAL DESIGNER

Special Designer said...

.-_أمير الهدوء_-.

أولا أهلا وسهلا بيك
وبجد أسعدني مرورك وياريت متكونش آخر مرة

عندك حق أجمل أجمل الذكريات هي اللي مع الأطفال أنا لو حكيتلك حكاياتي مع الأطفال ياااااااه
مش حتخلص ده غير اني بموت فيهم أصلا

ههههههههه
عارف
أنا صحابي بيتخنقوا مني عشان كل ما أشوف عيل في الشارع أزاولو

منتظر زيارتك الجاية يا ريس
Special Designer

فراشة said...

انا بجد مش لاقيه كلام يكفى ويعبر عن روعه اعجابى بما قلته
انت نموذج رائع للشباب الصالح
وبعد اللى عملته وقولته الشباب ملهمش حجه
لأن انا عارفه قد ايه دراستك متعبه جدا لإنها كانت نفس دراستى وبالرغم من كده ماشاء الله عليك نشاطك رائع ودورك فى الحياة اروع بكتير
ماشاء الله ربنا يحميك لبلدك ولاهلك ولنفسك
انا مبهورة جدا
نيجى بقى للطفل صاحب الكلمة الجميلة هو كمان امل للغد
بس محتاج انه يصادف شخص مثلك بصفه دائمه لتشجيعه والاخذ بيده حتى لا تذهب موهبته هباء
للاسف المدراس دلوقتى بتدفن المواهب
يمكن احنا او انا بالاخص كان حظى من المدرسين خير ووجدت من يشجعنى ويشجعنى حتى وصلت لما انا عليه لكن الاجيال القادمة ربنا معاها
معلش طولت عليك بس بهنيك على جمال دورك فى الحياة
تحياتى

فراشة said...

نسيت اقولك انك فعلا
Special Designer
تحياتى

Special Designer said...

فراشة

ربنا يكرمك يارب
ويارب يجعل كلامك عني واقع ملموس
يارب بجد أكون حتى نص مثال للشباب الصالح

أحرجتيني جدا جدا على فكرة
بس جزاك الله خيرا ومرورك أسعدني جدا
بالنسبة لسبيشيال ديزاينر
ده من زوق حضرتك
ده أنا طلع مليش فيها
ههههههههه
والحدق يفهم

منتظر زياراتك
special Designer

حياتي كلها لله said...

السلام عليكم

لأه بجد فعلا ما شاء الله عليك
ربنا يحميك يا رب
بوست هايل ..و مفيد جدا و معانيه أد إيه هي جميلة

تحياتي
سلمي

Special Designer said...

سلمى

جزاك الله خيرا
المهم الاستفادة

Special Designer

sa said...

بسم الله ما شاء الله
الطفل ده رائع بجد
عجبنى جدا جدا تشبيهه للمطر والشمس بالجنة والنار
ربنا يحفظه
وفعلا لازم تحاول تنمى من موهبته دى
بس سؤال .. عنده كام سنة ؟

أحمد said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مدونة حلوة بصراحة ونفسي اعرف مين اللي اخذ الخمسة جنيه علشان اقول له يا سلام علي تعبيرك الجميل واقول له ايه رأيك نقسم الخمسة جنيه ونشتري سندوتشات كبدة(في الاستخبس) هاهاهاهاهاهاهاهاهاهاها

Special Designer said...

Mona

يارب أقدر
بس أنا مش عليا حاجة غير التوجيه
هو عليه الاختيار

يارب أقدر أنصحه
ويارب هو يقرر صح

Special Designer

Special Designer said...

أحمد

ههههههههههههههههههههه
حقولك يا سكر لما أشوفك
على فكرة

هو اسمه أحمد برضه
ربنا يحميك

Special Designer

Unknown said...

Basha !


first ! I gotta say ! Really It's A Great Blog !

msh 3arf b2aly kteer md5ltsh wla d5lt 2bl kda

3moman b3tzr 3la el t25eer!

w m3lsh el keyboard msh nawe yekteb 3araby tany !

Bab el ngar m5l3 :D

Special Designer said...

المبرمج المحترف

أهلا أهلا أهلا بيك ياريس
انت دخلت اه مرة من زمااااااااااااااااان

بس عامة منور منور منور

لو عايزني أقبل اعتذارك يبقى متتأخرش عليا تاني
(^_^)

the blog Is yours ya basha

وأسعدني جدا تعليقك
Special Designer