wellcome every body

..........................
I'm glad as you are browsing my blog
thank you
I hope to visit my blog again and again (^_^)
....................................................................
سعيد جدا بوجود حضراتكم وقراءتكم لمدونتي البسيطة
جزاكم الله خيرا
وخلونا نتشرف بيكم كتير
..........................

Sunday, August 31, 2008

نفسي أحضنك جااااااااااااامد

بسم الله الرحمن الرحيم
جيت متأخر هه ؟
كل الناس كتبت عن رمضان من زمان إلا أنا
أنا مكنتش ناسي
بس مكنتش عارف أكتب إيه
أكتب ان أوله رحمة وأوسطه مغفرة وآخره عتق من النار ؟؟
ولا أكتب إن الفريضة بأجر سبعين والنافلة بأخر فريضة ؟؟
ولا أكتب ان رزق العبد في رمضان بيزيد ؟
ولا أكتب ان الشياطين بتسلسل ؟؟
ولا أكتب إن العبد لما يلح في رمضان على ربنا بدعوة معينة مش حيجي رمضان اللي بعده إلا والدعوة دي قد استجيبت ؟؟
ولا أكتب عن صفاء القلوب وراحة البال ؟؟
ولا أكتب أد إيه إحنا محتاجين لرمضان ؟؟
ولا أكتب إن رمضان فرصة وان احنا لازم نعد نخطط حنعمل إيه بالورقة والقلم ؟؟
ولا أكتب عن عطاء ربنا لينا واحنا منستاهلش ؟؟
ولا أكتب عن كمية المعاصي اللي بنرتكبها ؟؟
ولا أكتب عن الحاجات اللي بنسمعها يوميا ؟؟
وبنشوفها
وبنقولها
مش عارف أكتب عن إيه ولا إيه كل اللي أنا فاهمه وحاسس بيه أوي وشايفه فعلا
إن رمضان ده كنز
كنز بجد ... كنز في كل حاجة
عن نفسي أنا كنت مستنيه أووووووووي .... بتخيل رمضان يجسد على هيئة انسان وأحضنه جامد أوي وأقوله إوعى
تمشي أنا محتاجك
لعلك انت الوحيد اللي تشفعلي عن المعاصي اللي بعملها ليل نهار
لعلك تجعل ربنا ينظرلي بعين الرحمة والمغفرة ويعفو عن كل اللي برتكبه في حق نفسي وغيري وديني
من غيرك الشياطين كانت حتكون موجودة طول السنة
من غيرك مكناش رجعنا لنفسنا وتوبنا صح
من غيرك مكنش حد امتنع عن أي عادة سيئة
انت بتخلي الناس يجربوا الحاجات الحلوة حتى لو بيبطلوها بعديك
من غيرك مكنتش البنات جربت تلبس الحجاب
من غيرك مكنش الناس حيحاولوا يبطلوا السجاير
من غيرك مكنش الواحد حيحاول يلازم المصحف
من غيرك مكنش حد حيصلي قيام
من غيرك مكنش حد حيعتزل عشر أيام لربنا بس
وفجأة ألاقي نفسي بحضن الهوا ودراعاتي على الأكتاف المعاكسة
إيه ده رحت فين ؟؟
أنا مسدأت انت جيت تختفي كدة فجأة ؟
حرجع تاني للمعاصي ؟؟
حهجر القرآن تاني ؟؟
حزعل والدي مني تاني ؟؟
حسمع وأشوف وأقول كلام يغضب ربنا تاني ؟؟
لا أرجوك تعالي تاني أنا تعبت أوي ... الدنيا دي صعبة بجد
وحرجع أشتقلك تاني ؟
وتيجي تاني وتمشي فجأة ؟؟
يارب اغفرلي في رمضان وغيره
اللهم بلغنـــــــــــــــــــا رمضــــــــــــــــــان
أستودعكم الله
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته

2 comments:

Anonymous said...

اولا كل سنة وانت طيب يا عبادة

ثانيا كنت عايزة اسالك سؤال

تفتكر فى حد بيعرف قيمة رمضان وبيعرف قيمة الصلاة والصوم ويعذب حد تانى؟

وعايزة اسأل سؤال تانى

تفتكر لو حد عمل حاجة غلط كبيرة اوى حتى لو مش يستاهل اننا نسامحه مش اكيد لما يحس بغلطه ويندم ممكن نسامحه؟

دة ربنا بيسامح وبيغفر البنى ادمين مش هيسامحو

ياريت ترد على الاسئلة دى

Special Designer said...

ربنا يكرمك يارب
وحضرتك طيبة

أما عن الأسئلة
السؤال الأول
كلمة تعذيب دي ايه المقصود منها ؟؟

السؤال الثاني
ربنا بيغفر فعلا الذنوب كلها عشان ربنا هو ربنا لكن البني آدم أكيد مش بيغفر أد ربنا

بس ويارب تكوني فهمتي قصدي
وياريت تشرفينا بتعليقاتك دائما
نورتي المدونة

Special Designer