wellcome every body

..........................
I'm glad as you are browsing my blog
thank you
I hope to visit my blog again and again (^_^)
....................................................................
سعيد جدا بوجود حضراتكم وقراءتكم لمدونتي البسيطة
جزاكم الله خيرا
وخلونا نتشرف بيكم كتير
..........................

Wednesday, November 26, 2008

فإن مع العسر يسرا إن مع العسر يسرا

بسم الله الرحمن الرحيم
ياااااااااااااااااااه
الصورة دي كل ما أبصلها بفتكر ايام جميييييييييلة أوووووووي
ساعات لما أشوفها أضحك
ساعات أبكي
ساعات ببكي أوي زي اليومين دول
ساعات بفتكر أيام تحححححححححححفة
ساعات بفتكر نفسي وأنا في المدرسة
بفتكر أولى حضانة
وأستاذة حكمت
ياااااااااه
وصحابي
والألوان المية والألوان الخشب
وأبلة عبير
وأبلة منى
يااااااااااااااه
أيام متتعوضش
الصورة دي بقى كنت مع بابا في الورشة زمااااااان
كنت بروح الورشة زمان
والصنايعية كانوا يحبوني أوووووووي
كنت بقى أمسك مكعب خشب
وأطلع عين اللي جايبينوا مسامير
ههههههههههههههههه
أيام جميلة أوي أوي
مفيش مسئولية
كنت بحس أياميها اني لما أعمل حاجة حلوة ربنا بيكافئني في ساعتها وكنت أحس بحلاوة الحاجة الحلوة
ولما أزعل حد مني أو أشتم كنت أحس ان الناس كلها زعلانة
وساعات أفتكر نفسي لما كنت أعد مع نفسي أدندن وأقول أغاني العيال الصغيرة
وبفتكر الشرايط الكاسيت اللي متسجلالي وأنا صغير
بفتكر وأنا بتعارك مع اخواتي وأد إيه كنت بتغاظ من أقل حاجة
----------------
لحظات قليلة وأفتكر أول واحد حبيته في حياتي
محمد السيد
كنا مع بعض في أولى حضانة
وفي تانية حضانة روحت أول يوم وأول واحد بسأل عليه محمد السيد
صحابي قالولي مشوفناهوش
وسلمتش على صحابي
روحت لأخوه الكبير
قالي محمد مات
كنت صغير
مسدأتش
قولتله بجد فين محمد متهزرش
قالي والله كنا في مطروح في الصيف وغرق
أعدت أعيط
عدت الأيام وصاحبت ناس كتير
وحبيت
حبيت أوي
والفراق عارف طريقه معايا
وللأسف مش مجرد فراق
بيبقى مصاحب لعذاب
لالا مش عذاب
حاجة أكبر مش عارف هي إيه بس هي دايما من نصيبي
لحد دلوقتي لسة بحب كل شخص فارقته
ومحمد السيد وحشني أووووووووي
ححححححححح
تعبت
بس الحياة كدة
الحمد لله
سيبوكوا بقى من النكد ده
وأنا صغير كنت بحب أتكلم مع الكبار أوووووووي
والحمد لله كان في بعضهم بيحكيلي كأني أده
مرة وأنا في ابتدائي
كان واحد ساكن نحيتنا وطبعا صحبي
كان خاطب
فكان لابس سلسلة
قابلته مرة وكلمته على السلسلة بقى والقرآن
ههههههههههههههههه
ونظراته طبعا كانت رهيبة
كمية الذهول طيعا مش طبيعية
وكنت بقى عمال أقوله مينفعش حد يتجوز وهو مش متدين عشان الزواج مسئولية
وكنت بقى أقوله كلام بالغة العربية
وأقوله الصلاة وكدة
ياااااااااااااااااااااه
أنا مش عارف عملت البوست ده ليه
أصلا حاسس ان كلامي مش مرتب
بس بقول اللي بحس بيه
يلا ربنا يهدي بقى
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته

39 comments:

Miss A said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حلوه ذكريات الطفوله
فعلاً جميله وايام متتعوضش

و بالنسبه للفراق فهو عارف
طريقه معانا كلنا
كلنا فارقنا ناس كنا بنحبهم.. سبحان الله لسه امبارح كنت بفكر في زميله ليا ايام المدرسه كنت بحبها لكن الحياه فرقتنا بس مش مشكله
إن شاء الله تقابل كل
اللي بتحبهم في الجنه

Special Designer said...

Miss A

حححححححححح
يارب نتقابل في الجنة
ويارب يهدي ويجمعنا في الدنيا كمان
بس أنا ألفت الوحدة خلاص والوحدة ألفتني

يارب يقدر الخير حيث كان ثم يرضينا به

عامة جزاك الله خيرا على الدعوة الجميلة دي

Special Designer

محمد بدر said...

تعيش وتفتكر
ايام الطفولة دي احلي ايام هي ايام البراءة
هي ايام المتعه والفرح
هي ايام الود
فعلا ذكري جميلة رجعتني كتيييييير ورا
اهتماماتك جميلة وربنا معاك
وان شاء الله تكون معرف خير
ادعوك لزيارة مدونتي

اقصوصه said...

اخ من الطفوله

وذكريات الطفوله

والحنيـــــن

كان عندي صديقه فالمرحله الابتدائيه

اسمها فاطمه اسماعيل

كانت صديقتي من صف اول

لصف 3 ابتدائي

وفإجازة الصيف

ابوها توفى

واخر مره شفتها فيها

كانت فبداية السنه

بصف رابع ابتدائي

بعدين سافرت!

وما شفتها بعدها نهائيا

بعدني اتذكرها

اتذكر وجهها البيضاوي

وشعرها اللي كانت امها تربطه

على شكل نافوره اعلى راسها!

اشتقتلها فعلا

على كثر ما مر على صداقات

بس حنيني لها كبير!

Special Designer said...

سنيور محمد

ربنا يكرمك يا رب
فعلا أحلى حاجة في الدنيا أيام الطفولة والبراءة

شكرا على هذا المرور الطيب
ويارب متكونش آخر زيارة

Special Designer

Special Designer said...

أقصوصة

أعرف جيدا ما معنى هذا
يارب تشوفيها في يوم من الأيام

وان شاء الله حتكون هي كمان مشتاقالك

جزاك الله خيرا

Special Designer

حزينه said...

احلى يايام
واحلى ذكرى
ياليت الزمان يعود يوما

حزينه

Special Designer said...

حزينة

اه والله أحلى أيام

دي أول مرة تنوريني
ياريت تشفينا دايما

Special Designer

Unknown said...

أحلي الأشياء اللي بتطلع ف ساعتها

:)

و متقلقش أنا لسه عندكلمتي المستحيلات تلاته بس

و مش بيزيدوا

:)

Special Designer said...

ياسمين

يارب يفضلوا تلاتة
رينا يستر

ربنا يحفظك

عبادة

kh said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فى البدايه أشكرك على زيارتك الطيفه لمدونتى وأرجو أنها ما تكونش الأخيره

وطبعا اللى انت كتبته ده مش أى حاجه ده ذكريات والذكريات هى الرابط هل تعرف ما هو الرابط ببساطه لو افتكرت حاجه حصلت من زمان وحشه اكيد ها تزعل ولو افتكرت حاجه كويسه اكيد ها تفرح علشان كده الماضى اسمه الرابط بمجرد التفكير به تبدأ المشاعر فى التغير وعلشان كده لازم نحاول دائما ان نتذكر من الماضى ما يمكن ان يساعدنا فى الحاضر ولا نحاول ابدا ان نتذكر ما يمكن ان يعكر صفو حياتنا مهما كانت الظروف ولكن لو كان فى التذكر العبره والعظه والأخذ بما يفيد فلا مانع

أنا خلصت كلامى

وسلاااااااااااااااااااام

Special Designer said...

KH

أهلا وسهلا بيك
نصيحتك غالية جدا
لازم نفتكر من الماضي ما يساعدنا في المستقبل

أنا شايف ان ممكن نفتكر من الماضي حاجات وحشة عشان تساعدنا في المستقبل برضه

يعني مثلا أفتكر إني أخطأت أوي في حق حد وسامحني وأفتكر شدة خطأي

أكيد ده حيساعدني إني أقرب منه أكتر ويزيد إحترامي ليه

عايز أصول ان مش شرط عشان تفتكر الماضي تفتكر الأيام اللي كنت بتضحك ومبسوط فيها بس

ربنا يحفظك
شكل معلوماتك كتير في التنمية البشرية
أنا حتعلم على إيدك ان شاء الله
ربنا يزيدك وتستخدم علمك في الخير وتنشره

Special Designer

م/ الحسيني لزومي said...

من اجل مصر
شارك في الحملة الشعبية للقيد بالجداول الانتخابية وادعو غيرك
ضع بنر الحملة علي مدونتك
البنر موجود علي مدونتي
اذا كنت ترغب في وضعه علي مدونتك ارسل ميلك كي ارسل لك كود البنر
ارجو المعذرة للدخول بلا مقدمات لأني ادخل علي مئات المدونات يوميا

م/ الحسيني لزومي said...

شاكر زيارتك لمدونتي المتواضعه ومؤازرتك للحمله وقد تم ارسال كود لبنر علي ميلك
مع خالص حبي وتقديري

Anonymous said...

يااااااااااه .. بجد لمستني فعلا المقالة دي وفكرتني بأيام زمان الجميلة .. رغم انها كانت معظمها شقاوة بس كانت اجمل ايام.. مقال أثر فيا قوي .. شنواني

Special Designer said...

المهندس الحسيني لزمة

جزاك الله خيرا على مرورك الطيب
والكود

وياريت لما حضرتك تفضى
تنورنا بقى

Special Designer

Special Designer said...

شنواني
لو كنت محمد الشنواني

بجد بجد نورت المدونة يا حبيبي
ويارب متكونش آخر زيارة

ولو كريم دخل قوله يدخل يعلق عشان مضربوش

ربنا يوفقك
Special Designer

Anonymous said...

الصورة بتاعتك دى جميلة اوى
تعرف ان اجمل حاجة فى الدنيا الذكريات انا متهيئلى ان الانسان لو معندهوش زكريات مش حيعرف يعيش
بس المؤلم انه اوقات كتير بتبقى الذكريات صعبة وحزينة بس برده ارجعع واقول انه فعلا لولا الذكريات مكناش نقدر نكمل يعنى انا مثلا لما بزعل اوى بقعد افتكر زكرياتى وخصوصا زكرياتى مع بابا لانها اجمل زكريات وفى الاخر احب اقللك يارب يجغل زكرياتك كلها سغيدة

Anonymous said...

ساغات الجرح بيريح

Special Designer said...

جزر

بجد بجد الذكرايات دي أحلى حاجة
سواء كانت مؤلمة أو حلوة أحلى حاجة

أنا إمبارح واحد اسمه
KH
باعلتي تعليق في نفس الموضوع ده
فيه جملة جميلة أوي

أننا نحاول نفتكر من ماشينا ما يساعدنا في حاضرنا

ربنا يحفظك يا جزر
اسم حلو بصراحة

تبقى تنورني / تنوريني على طول

Special Designer

Special Designer said...

مش محتاج لإسم أكيد
-----------------

اه والله ساعات الجرح بيريح
وكمان ساعات الدمع بيهدي
وبجد بجد
على إيه حنتألم مهو كله بيمشي ويعدي

بجد بقى شكرا أوي لصاحب التعليق ده
وياريت تنورنا كتير يا ريس
بس أنا محتاج لإسم بقى

Special Designer

أحمد بسام said...

عباده
ومبترحش دلوقتى ليه
كبرت بقى ولا عوجان

Special Designer said...

أحمد بسام

بروح لحد دلوقتي وحياتك
وانت بالذات متتكلمش على العوجان

Special designer

صانعة الحرية said...

اول مره اجى هنا
وان شا ءالله تتكرر
كثيرا ما اكتب مثلك
ما اشعر به دون ترتيب

Special Designer said...

صانعة الحرية

أهلا وسهلا بحضرتك
اتفضلي في أي وقت
يحصلي الشرف

منتظر الزيارة القادمة
Special Designer

Dr. Ibrahim said...

مين ياعم العسل اللى فى الصورة ده اكيد انا عارف انا:)

والله يا عم الإسبشيال

الواحد لما بيفتكر الأايام دى بيحس انه كان فى نعيم وبيحس انه فى ايام المجد العربى بتاعت نفسه
اماالوقتى خلاص الواحد عجز وهو فى العشرينات

ربنا يستر

ربنا يبارك فيك ياباشا ويصلح حالك وحالنا

د إبراهيم

MATRIX said...

جميل جدا
موضوعك رائع جدا وانا اول مرة ازور مدونتك الرائعة جدا والله العظيم

ياااااااااااه فكرتنا بايام الطفولة

Special Designer said...

MATRIX

ياريت تنورني على طول يا باشا

ربنا يحفظك
Special Designer

Special Designer said...

Dr Ibrahim samaha

سامحني معلش أجلت تعليقك مشفتش تعليقك والله

نورت المدونة ياريس
بس إيه الواحد عجز في العشرينات دي ؟؟
عشرينات دي يعني شباب
والشباب هو عصب المجتمع وهو بيكون السبب في تقدم أو خذلان المجتمع

أنا عارف طبعا انك بتهزر
بس تكرار الكلام ده ممكن يدخلك اليأس من غير متحس

ووالله نورت المدونة
ومنتظر زياراتك بقى

ربنا يحفظك
Special Designer

kh said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أنا سعيد جدا بأعجابك بالمدونه بتاعتى بجد سعيد لأن فى ناس بتستفيد أو على الأقل بتحاول تستفيد

طبعا ممكن تضيفنى ده خير ليا انى اكون على مدونتك الرائعه

وربنا يوفقك

وسلااااااااااااااااااااام

mera said...

هاى
فعلا اللحظات الحلوه دى ماتتعوضش ولازم كمان مش ننساها,,وكمان العشره عمرها ما تهون,,ومقدرش انكر ان عاجبنى فيك تلقائيتك والبساطه اللى بتتكلم بيها وجرئتك فى التعبير عن مشاعرك ونفسى اكون زيك..ربنا يحميك

اه على فكره انا عملت مدونه جديده ياريت تيجى وتسيبلى رأيك

اختك ميرا المصريه

nuha said...

...مرحبا
هذي اول زياره لي واعجبني الموضوع جدا :)

ايام الطفوله بالنسبه لي احلى ايام عمري
في الطفوله ماكنت تفكر بشئ غير اللعب والضحك والشقاوه
اما اليوم تفكر بالشهاده وبالوظيفه وبالمستقبل ..الخ
وكل ماشوف الصور اقول ياليت يرجع الزمن
شكرا لانك رجعتني لذكريات جميله جدا
تقبل مروري:)

م/ الحسيني لزومي said...

شاكر دعمك للحمله بوضع البنر علي مدونتك التي اعتز بها وسوف يكون لنا زيارات كثيره في القريب فإلي لقء
مع خالص حبي وتقديري

KIMOOOZ said...

تقريبا بقالى نص ساعه عمال اكتب تعليق و امسحه
مش عارف اعلق على ايه و لا ايه
بجد تدوينه جميله اوى مليانه مواضيع ممزوجه بشكل لذيذ جدا
احلى حاجه لما تكتب اللى جواك بيوصل من القلب للقلب فعلا
خصوصا انى مريت تقريبا بنفس اللى قلته انت بس طبعا بمواقف تانيه و اشخاص تانيه لكن فى النهاية هى هى نفس النتيجه
مش عارف اقول ايه
مشاعرى متضاربه جدا بين انى بفتكر ايام زمان و اقارنها بدلوقتى و استشعر المستقبل و افتكر برضه انك واحشنى اوى

يخربيت م الغربه على اللى عايزها
قال الغربه بتموت القلب
ديه بتفرمه
ربنا يعيننا

سلمى said...

اقولك ديما الزكريات حلوه اوى ومشاء الله عليك يعنى واضح انك متربى تربيه دينيه وعلى فكره مش شرط يكون كلامك مرتب بس كفايه انك بتتكلم بصدق بعفويه وكفايه انك تحس وتلاقى اللى متقبل منك الاحساس ده بصدق فاهمنى

Special Designer said...

سلمى

جزاك الله خيرا على المرور الطيب
وطبعا أحلى حاجة ان الواحد لما يتكلم يلاقي اللي يتقبل كلامه ويحس بيه
منتظر زيارتك القادمة

Special Designer

Special Designer said...

KH
mera
nuha
KIMOOOZ

أولا بعتذر جدا جدا جدا عن تأخري في الرد على تعليقاتكم

وياريت تنوروني مستنيكم
mera
nuha

أهلا بيكم أول زيارة تقريبا
نورتوا والله وشكرا جدا جدا
وبجد أحلى أحلى أيام هي بتاعة الطفولة

kimoooz
حبيب قلبي سعدت جدا جدا بردك

Special Designer

Anonymous said...

بدحرج التماسى وبقول 100 مسه على صاحبى وحبيبى،،، انا عندى حل للفراق ده يا جدعان
مفيش حاجه بتحصل فى الدنيا دى غير بيد ربنا،،، ممكن يكون الفراق ده عشان ربنا يخلفك خير منه ولاايه؟؟؟؟؟؟؟

Special Designer said...

" مفيش حاجه بتحصل فى الدنيا دى غير بيد ربنا،،، ممكن يكون الفراق ده عشان ربنا يخلفك خير منه ولاايه؟؟؟؟؟؟؟ "

عند حق والله يا عبودة
كان في دعاء حلو انت أكيد عارفه
اللهم أأجرني في مصيبتي واخلف لي خيرا منها

تبقى تنورني كتير بقى
ومش محتاج تكتب إسم طريقتك معروفة (^_^)
أقولك نكتة ؟
ولا أقولك خليها على الميل

Special Designer